Inicialmente tratouse dun calendario agrícola que
dividía o ano en 3 estacións de 4 meses cada unha: Akhet (inundación), Peret
(crecemento das plantas) e Shemu (recolección). Cada mes tiña 30 días e o ano
360.
O primeiro día do ano coincidía co primeiro día do
mes da inundación. Esta data determinouse observando a crecida anual do Nilo,
polo que ese día variaba de un ano a outro. Pero axiña vincularon este fenómeno
con outro astronómico: a aparición no horizonte antes do abrente da estrela
Sepedet (Sothis en grego, tamén Sirio), o que se coñece como orto helíaco de
Sothis. Este fenómeno, á altura de Menfis, prodúcese cada 14 de xuño,
coincidindo aproximadamente coas primeiras crecidas do Nilo. Dende esta constatación,
o ano oficial comezaba o día do orto helíaco de Sothis e, tras observar que se
produce cada 365 días, estableceuse esta cifra como medida do ano.
Sen embargo, parece ser que non observaron o orto
helíaco de Sothis todos os anos, de maneira que pasaba moito tempo sen faceren as debidas correccións. Posto que o ano solar dura 365 días e 6 horas, a acumulación destas horas ao longo do tempo (o que nós corriximos nos anos bisiestos co 29 de febreiro) producía un desfase que en 120 anos se traducía nun mes enteiro. Debían pasar 1460 anos ata que o ano astronómico volvese coincidir co primeiro día da estación da inundación. Coñécese este lapso temporal como "período sothíaco".
Censorinus (escritor romano do s. III d.C.) informa
de que o orto helíaco de Sothis máis o primeiro día do ano oficial coincidiron no
ano 139 d.C., calculándose que o mesmo tería acontecido en 1317 e 2773 a.C. Por
tanto, a adopción do calendario astronómico exipcio só puido ter acontecido nunha
destas datas. Posto que 1317 a.C. é unha data posterior ao rexistro exipcio dalgunhas
aparicións do Sothis, dedúcese que ese calendario debeu terse incorporado en
2773 a.C. (durante o reinado de Zoser/Djeser, da III Dinastía).

![]() |
Papiro Ebers |
(1) A consideración do ciclo sothíaco como medida para
establecer a cronoloxía exipcia, tamén hoxe en discusión, débese a Eduard Meyer
, quen defendeu en 1904 que o novo calendario se tería introducido en 4233 (1460
anos antes do reinado de Zoser). Pero esta data, que se remonta ao Neolítico,
considérase hoxe demasiado recuada no tempo.
Bibliografía
Lara Peinado, F. “Una tablilla del faraón Djer con calendario”
Lévêque, P. 1991. Las primeras civilizaciones. T. I. De los despotismos orientales a la ciudad griega. Akal (p.65-66)
Lull, J. 2005 La astronomía en el antiguo Egipto. Valencia (pp. 65-83: en liña: http://www.institutoestudiosantiguoegipto.com/calendario.htm)
Vázquez Hoys, A. “El calendario egipcio”
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Comentarios