O neolítico próximo-oriental remonta polo menos ao 10.000 a.C.,
o que supón a posible “invención” nesta rexión (concretamente en Anatolia)
da agricultura, e tamén da gandería. O Neolítico considerouse tradicionalmente unha revolución
porque cambiou radicalmente o modo de vida das comunidades humanas, ata ese
momento itinerantes, cazadoras e recolectoras.
Coa emerxencia da agricultura, e máis da gandería, as xentes podían permitirse asentarse durante máis tempo mesmo no mesmo territorio sen esgotar os recursos dispoñibles, o que facilitaría progresivamente a sedentarización definitiva das comunidades ata a aparición das primeiras grandes aglomeracións urbanas.
Coa emerxencia destas grandes aglomeracións xorden os
primeiros signos evidentes de xerarquización social, cando determinados grupos sociais
conseguen impoñerse sobre a maioría para rexer os asuntos públicos e xestionar
os recursos colectivos da comunidade.
Coa emerxencia da agricultura, e máis da gandería, as xentes podían permitirse asentarse durante máis tempo mesmo no mesmo territorio sen esgotar os recursos dispoñibles, o que facilitaría progresivamente a sedentarización definitiva das comunidades ata a aparición das primeiras grandes aglomeracións urbanas.
Sobre esta base, xorden as primeiras autoridades políticas vinculadas a novas infraestruturas urbanas, como o templo sumerio. Este vai converterse no centro da vida dunha nova configuración política, o Estado, onde un personaxe, o sacerdote, se erixe en representante da divindade, dona suprema de todos os bens da comunidade, lexitimando por tanto a súa posición como gobernante político e militar, líder relixioso e xefe da administración pública.
O templo, ademais de
casa do deus e sé do gobernante, vai ter un papel económico fundamental ao converterse
en grande almacén onde se centralizan as contribucións en especie de todos os
membros da comunidade, o que serve tanto como sustento do aparato do Estado como
salvagarda do benestar colectivo en tempos de crise alimentaria.
A acumulación de inxentes recursos no templo estimula a invención
duns primeiros e rudimentarios instrumentos contables que, pouco a pouco se
irán sofisticando ata dar lugar á aparición da escritura. Esta técnica comeza
empregando signos de tipo pictográfico ou ideográfico, o que supón representar ideas
mediante imaxes facilmente identificables, para, en principio, rexistrar os movementos
do almacén, cos seus fondos, entradas e saídas. Dende Súmer, o arquivo é unha
institución practicamente consubstancial ao aparato do Estado.
Consulta o cadro seguinte, onde poderás ver a periodización da
Baixa Mesopotamia dende época protohistórica ata fins do IIIº milenio (pincha pra ampliar)
En torno a
mediados do Vº milenio, no período de El Obeid/El Ubaid, as poboacións
neolíticas protourbanas desenvolven estruturas templarias na Baixa Mesopotamia,
aparecendo os primeiros restos na cidade de Eridú “a primeira cidade creada
polos deuses”, asociados aos primeiros instrumentos contables (os mencionados calculli).
Neste período,
que marca a fin da Protohistoria, os primeiros signos escritos xa adoitan
escribirse sobre a taboíña de arxila típica do mundo mesopotámico, que rematará
adoptando o estilo cuneiforme (evolución formal dos fonogramas anteriores) a
partir do seguinte período (Protodinástico ou Dinástico Arcaico, ca. 2900), cando
podemos falar xa con rigor do nacemento da Historia Antiga Mesopotámica.
O que determina o
nacemento desta fase, o que marca o tránsito definitivo da Prehistoria á Historia Antiga,
non vai ser logo, nin a urbanización, nin a aparición de arquitecturas
relixiosas, nin a evidente complexización social das comunidades urbanas coa
emerxencia da Cidade-Estado, senón o desenvolvemento da escrita como ferramenta
imprescindible para a eficaz administración do aparato dese Estado agora
emerxente.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Comentarios